اسکن ایگل ساخت بوئینگ
اگر این پهپاد ایرانی در ابعاد و اندازه های اسکن ایگل آمریکایی باشد، می توان انتظار داشت مداومت پروازی آن نیز در صورت استفاده از موتور مناسب بسیار بالاتر از پهپادهای قبلی یعنی انواع مهاجر باشد. در اینصورت در مقایسه با جرم 175 کیلوگرمی مهاجر4 و 18 کیلوگرمی اسکن ایگل، شاهد کاهش جرم به حدود یک دهم در کنار افزایش مداومت پروازی هستیم.

با توجه به اینکه چندی پیش برخی رسانه های معتبر انگلیسی زبان چاپ کشورمان خبر داده بودند که ایران قصد به نمایش گذاشتن هواپییمای جاسوسی امریکا در آینده نزدیک را دارد و 4 هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی و 3 هواپیمای آمریکا جز این اقلام هستند، به نظر می رسد متخصصان نیروهای مسلح کشورمان در این مدت موفق شده اند با اشراف بر نحوه طراحی و مهندسی مواد این پهپادها، آنقدر از این نوع هواگردهای بدون سرنشین تولید کنند که امکان استفاده از آنها در شرایط عملیاتی و رزمایش های سنگین نظامی فراهم شود؛ موضوعی که با توجه به انتشار چند لحظه ای تصاویر این پهپادها در رزمایش سپاه، منطق عملیاتی این استراتژی را تایید می کند.

طراحی این نمونه موجود در تصویر4 اگر منحصر به فرد باشد، ترکیبی از چند طرح موفق دنیا است. در واقع نمونه ای مشابه آن یافت نشد. یک بال تقریباً مستطیلی در نیمه عقبی بدنه با زائده ای در نوک بال که به کاهش نیروی مقاوم القایی کمک می کند، دم V شکل و برخورداری از ارابه فرود چرخ دارد از ویژگی های ظاهری این پهپاد است. این طرح دم سبب کاهش قابل توجه بازتاب راداری می شود.
 
تصویر4
نیروی مقاوم القایی ناشی از تمایل جریان پرفشار زیربال برای حرکت به سمت سطح رویی در نوک بال است که باعث کاهش نیروی برآی مؤثر شده و با قرار دادن یک زائده یا بالچه در نوک بال، حرکت این جریان با مانع روبرو شده و در نتیجه نیروی برآ افزایش یافته، مصرف سوخت کاهش و در نهایت مداوت پروازی بهبود می یابد. 

البته هر چه دهانه بال بیشتر باشد، این نیروی مقاوم القایی خود به خود کمتر می شود از اینرو در پهپادهایی با دهانه بال زیاد برای پرهیز از پیچیدگی طرح و کاهش هزینه و زمان ساخت از قرار دادن این زائده یا بالچه صرف نظر می شود.

طرح به کار رفته در دماغه آن در پهپادهای سرعت پائین، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. موتور این پهپاد در انتهای بدنه قرار گرفته و از نوع ملخی است. یک محفظه دوربین با دو درجه آزادی حرکت در عرض و بلندا در زیر بدنه و پشت ارابه فرود جلویی مشاهده می شود. 

تصویر5 نشان دهنده نمونه ای از این پهپاد است که به جای ارابه فرود چرخدار از ارابه فرود سورتمه ای استفاده می کند.

وجود ناپیوستگی در محل اتصال بال به بدنه نسبتاً حجیم این پرنده بی سرنشین می تواند به دلیل جدا شونده بودن بال برای حمل و نقل ساده تر باشد.

تصویر5

با توجه به قرار گیری موتور این پهپاد در پشت سکان عمودی V شکل آن و در انتهایی ترین بخش بدنه می توان گفت پیکربندی آن به طرح «پریدیتور-بی» آمریکایی، «تیها»ی ترکیه و «وونگ لانگ» چینی شباهت دارد خصوصاً طرح تفاوت انحنای بدنه این پهپاد در زیر و بالای آن که به ایجاد یک مرز مشخص در طول بدنه منجر شده نیز به پریدیتور شباهت دارد.

در مجموع می توان گفت طراحی این پهپاد ضمن نگاهی به نمونه های موجود در دنیا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و پیچیدگی های ظاهری آن مثال بسیار خوبی از رشد توانمندی های متخصصان کشورمان در زمینه طراحی آیرودینامیکی بدنه و ساخت و به تولید رساندن چنین طرح هایی است.

 
تصویر6

به گزارش مشرق، جالب ترین طرح در بین این پهپادهای جدید، همین نمونه موجود در تصویر6 است زیرا شباهت بسیار زیادی به یک نوع پهپاد خارجی داشته که سازنده اش در ردیف دشمنان درجه یک این کشور قرار دارد. در واقع اصلی ترین تفاوت این نمونه و پهپاد هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی، در فرم اتصال بال به بدنه است که در نمونه خارجی سطح بال با یک دیواره کوتاه به بدنه متصل شده و سطح بالایی از پایداری پاندولی را برای آن ایجاد می کند اما در این پهپاد از اتصال ساده بال به بدنه استفاده شده است.

این پهپاد از ارابه فرود چرخدار ثابت استفاده می کند که به دلیل طول زیاد بدنه و قرار گیری آن در میانه این طول از ارتفاع زیادی برخوردار شده است. دم این نمونه نیز V شکل بوده و موتور بعد از آن در انتهایی ترین بخش بدنه جای گرفته و با در نظر گرفتن بال مستطیلی این پهپاد، شباهت ساختاری با نمونه کوچک منحصر به فرد دارد. بدنه این پهپاد دارای فرم ساده استوانه ای با دماغه منحنی بوده و محل قرار گیری محموله تصویربرداری آن زیر بدنه و بین ارابه فرود جلو و عقب است.


هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی

از دیگر تفاوت های پهپاد خارجی مشابه این نمونه ایرانی می توان به زائده هایی در نوک بال، پایه متفاوت ارابه فرود عقب و جلو و همچنین بالواره هایی زیر بدنه در محل نصب موتور و ورودی هوای متفاوت اشاره کرد. این نمون خارجی 6.1 متر طول، 10.5 متر دهانه بال، 450 کیلوگرم جرم، 200 کیلومتر برد و 20 ساعت مداومت پروازی داشته و به بیشترین سرعت 176 و سرعت پیمایشی 130 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. البته نمی توان در مورد مشابهت مشخصات عملکردی نمونه ایرانی با نمونه خارجی اظهار نظر قطعی کرد.

ساخت این پهپادها با وجود انواع گسترده و متنوع از پهپادهای داخلی که پیشتر به معرفی آنها پرداخته بودیم، نشان از رشد صنعت پهپادی کشور و ورود به فضای طرح های جدید و بدون مشابه در عین مشابه سازی برخی از طرح های مطرح خارجی دارد. خصوصاً انتشار تصاویر چند نمونه جدید به صورت یکجا نشان از تمایل مسئولان این امر به تأکید روی این پهپادهای جدید بوده است. 

مشابهت برخی از این نمونه های جدید با نمونه های مطرح از دستاوردهای صنعت پهپاد آمریکا نشانه بلوغ توان مهندسی معکوس و بهره برداری از فناوری های تراز اول خارجی در ایران است در حالی که از اعمال تغییرات در همین طرح ها متناسب با شرایط بومی خودداری نشده که بیانگر تسلط متخصصان کشورمان در علوم مرتبط با طراحی و ساخت پهپادها در ابعاد و رده های وزنی مختلف است.

هر چند تا زمان اعلام مشخصات این پرنده های بدون سرنشین از روی تصاویر منتشر شده نمی توان تخمین های دقیق راجع به محدوده های عملکردی آنها داشت اما مشخصات نمونه های خارجی مشابه این نتیجه را حاصل می کند که برخی از این پهپادها دارای مداومت پروازی بسیار بالاتر از نمونه های قبلی هستند، مطلبی که قبلاً توسط  سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه تصریح شده بود.

اهمیت مداوت پروازی بالا در این است که با تعداد کمتری پهپاد می توان مدت بیشتری صحنه عملیات را پوشش داد. با افزایش زمان تحت نظارت بودن منطقه عملیات، آگاهی فرماندهان از تغییرات وضعیت نیروهای خودی و دشمن بهبود یافته و سرعت و صحت تصمیم گیری ها نیز ارتقاء می یابد.

بعلاوه در صورت بهبود برد ارسال داده ها از پهپاد به ایستگاه های سطحی شامل زمینی و دریایی به کمک فناوری های مختلف، پهپادهایی با مداوت پروازی بالا می توانند به بردهای زیادی نیز دست یافته که خود مزیت بسیار مهمی برای کشورمان در زیر نظر گرفتن و کسب اطلاعات از عمق جبهه دشمن و افزایش حریم هشدار زودهنگام از تغییرات نیروهای دشمن بر مبنای تصاویر دریافتی چه برای نیروهای زمینی و چه شناورهای دریایی خواهد بود.

اگرچه برداشت مربوط به مهندسی معکوس پهپادهای امریکایی و اسرائیلی صرفا یک گمانه زنی رسانه ای بر مبنای شواهد و قرائن فوق است، اما به نظر می رسد با توجه به روابط نزدیک و گرم نیروهای مسلح کشورمان با حزب الله لبنان و مردم کشورهای همسایه، در اختیار داشتن چند پهپاد مدرن آمریکایی و صهیونیستی امری عجیب و غیرممکن نبوده و با توجه به قدرت نمایی جنگال نیروهای مسلح ایران در فرود موفق پهپاد آر کیو 170 می توان ساخت موفق نمونه ایرانی پهپادهای مدرن دشمنان ایران را شوکی جدید به آنها دانست.
برچسب ها: سپاه ، پهپاد ، رزمایش

اگر این پهپاد ایرانی در ابعاد و اندازه های اسکن ایگل آمریکایی باشد، می توان انتظار داشت مداومت پروازی آن نیز در صورت استفاده از موتور مناسب بسیار بالاتر از پهپادهای قبلی یعنی انواع مهاجر باشد. در اینصورت در مقایسه با جرم 175 کیلوگرمی مهاجر4 و 18 کیلوگرمی اسکن ایگل، شاهد کاهش جرم به حدود یک دهم در کنار افزایش مداومت پروازی هستیم.

با توجه به اینکه چندی پیش برخی رسانه های معتبر انگلیسی زبان چاپ کشورمان خبر داده بودند که ایران قصد به نمایش گذاشتن هواپییمای جاسوسی امریکا در آینده نزدیک را دارد و 4 هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی و 3 هواپیمای آمریکا جز این اقلام هستند، به نظر می رسد متخصصان نیروهای مسلح کشورمان در این مدت موفق شده اند با اشراف بر نحوه طراحی و مهندسی مواد این پهپادها، آنقدر از این نوع هواگردهای بدون سرنشین تولید کنند که امکان استفاده از آنها در شرایط عملیاتی و رزمایش های سنگین نظامی فراهم شود؛ موضوعی که با توجه به انتشار چند لحظه ای تصاویر این پهپادها در رزمایش سپاه، منطق عملیاتی این استراتژی را تایید می کند.

طراحی این نمونه موجود در تصویر4 اگر منحصر به فرد باشد، ترکیبی از چند طرح موفق دنیا است. در واقع نمونه ای مشابه آن یافت نشد. یک بال تقریباً مستطیلی در نیمه عقبی بدنه با زائده ای در نوک بال که به کاهش نیروی مقاوم القایی کمک می کند، دم V شکل و برخورداری از ارابه فرود چرخ دارد از ویژگی های ظاهری این پهپاد است. این طرح دم سبب کاهش قابل توجه بازتاب راداری می شود.
 
تصویر4
نیروی مقاوم القایی ناشی از تمایل جریان پرفشار زیربال برای حرکت به سمت سطح رویی در نوک بال است که باعث کاهش نیروی برآی مؤثر شده و با قرار دادن یک زائده یا بالچه در نوک بال، حرکت این جریان با مانع روبرو شده و در نتیجه نیروی برآ افزایش یافته، مصرف سوخت کاهش و در نهایت مداوت پروازی بهبود می یابد. 

البته هر چه دهانه بال بیشتر باشد، این نیروی مقاوم القایی خود به خود کمتر می شود از اینرو در پهپادهایی با دهانه بال زیاد برای پرهیز از پیچیدگی طرح و کاهش هزینه و زمان ساخت از قرار دادن این زائده یا بالچه صرف نظر می شود.

طرح به کار رفته در دماغه آن در پهپادهای سرعت پائین، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. موتور این پهپاد در انتهای بدنه قرار گرفته و از نوع ملخی است. یک محفظه دوربین با دو درجه آزادی حرکت در عرض و بلندا در زیر بدنه و پشت ارابه فرود جلویی مشاهده می شود. 

تصویر5 نشان دهنده نمونه ای از این پهپاد است که به جای ارابه فرود چرخدار از ارابه فرود سورتمه ای استفاده می کند.

وجود ناپیوستگی در محل اتصال بال به بدنه نسبتاً حجیم این پرنده بی سرنشین می تواند به دلیل جدا شونده بودن بال برای حمل و نقل ساده تر باشد.

تصویر5

با توجه به قرار گیری موتور این پهپاد در پشت سکان عمودی V شکل آن و در انتهایی ترین بخش بدنه می توان گفت پیکربندی آن به طرح «پریدیتور-بی» آمریکایی، «تیها»ی ترکیه و «وونگ لانگ» چینی شباهت دارد خصوصاً طرح تفاوت انحنای بدنه این پهپاد در زیر و بالای آن که به ایجاد یک مرز مشخص در طول بدنه منجر شده نیز به پریدیتور شباهت دارد.

در مجموع می توان گفت طراحی این پهپاد ضمن نگاهی به نمونه های موجود در دنیا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و پیچیدگی های ظاهری آن مثال بسیار خوبی از رشد توانمندی های متخصصان کشورمان در زمینه طراحی آیرودینامیکی بدنه و ساخت و به تولید رساندن چنین طرح هایی است.

 
تصویر6

به گزارش مشرق، جالب ترین طرح در بین این پهپادهای جدید، همین نمونه موجود در تصویر6 است زیرا شباهت بسیار زیادی به یک نوع پهپاد خارجی داشته که سازنده اش در ردیف دشمنان درجه یک این کشور قرار دارد. در واقع اصلی ترین تفاوت این نمونه و پهپاد هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی، در فرم اتصال بال به بدنه است که در نمونه خارجی سطح بال با یک دیواره کوتاه به بدنه متصل شده و سطح بالایی از پایداری پاندولی را برای آن ایجاد می کند اما در این پهپاد از اتصال ساده بال به بدنه استفاده شده است.

این پهپاد از ارابه فرود چرخدار ثابت استفاده می کند که به دلیل طول زیاد بدنه و قرار گیری آن در میانه این طول از ارتفاع زیادی برخوردار شده است. دم این نمونه نیز V شکل بوده و موتور بعد از آن در انتهایی ترین بخش بدنه جای گرفته و با در نظر گرفتن بال مستطیلی این پهپاد، شباهت ساختاری با نمونه کوچک منحصر به فرد دارد. بدنه این پهپاد دارای فرم ساده استوانه ای با دماغه منحنی بوده و محل قرار گیری محموله تصویربرداری آن زیر بدنه و بین ارابه فرود جلو و عقب است.


هرمس450 ساخت رژیم صهیونیستی

از دیگر تفاوت های پهپاد خارجی مشابه این نمونه ایرانی می توان به زائده هایی در نوک بال، پایه متفاوت ارابه فرود عقب و جلو و همچنین بالواره هایی زیر بدنه در محل نصب موتور و ورودی هوای متفاوت اشاره کرد. این نمون خارجی 6.1 متر طول، 10.5 متر دهانه بال، 450 کیلوگرم جرم، 200 کیلومتر برد و 20 ساعت مداومت پروازی داشته و به بیشترین سرعت 176 و سرعت پیمایشی 130 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. البته نمی توان در مورد مشابهت مشخصات عملکردی نمونه ایرانی با نمونه خارجی اظهار نظر قطعی کرد.

ساخت این پهپادها با وجود انواع گسترده و متنوع از پهپادهای داخلی که پیشتر به معرفی آنها پرداخته بودیم، نشان از رشد صنعت پهپادی کشور و ورود به فضای طرح های جدید و بدون مشابه در عین مشابه سازی برخی از طرح های مطرح خارجی دارد. خصوصاً انتشار تصاویر چند نمونه جدید به صورت یکجا نشان از تمایل مسئولان این امر به تأکید روی این پهپادهای جدید بوده است. 

مشابهت برخی از این نمونه های جدید با نمونه های مطرح از دستاوردهای صنعت پهپاد آمریکا نشانه بلوغ توان مهندسی معکوس و بهره برداری از فناوری های تراز اول خارجی در ایران است در حالی که از اعمال تغییرات در همین طرح ها متناسب با شرایط بومی خودداری نشده که بیانگر تسلط متخصصان کشورمان در علوم مرتبط با طراحی و ساخت پهپادها در ابعاد و رده های وزنی مختلف است.

هر چند تا زمان اعلام مشخصات این پرنده های بدون سرنشین از روی تصاویر منتشر شده نمی توان تخمین های دقیق راجع به محدوده های عملکردی آنها داشت اما مشخصات نمونه های خارجی مشابه این نتیجه را حاصل می کند که برخی از این پهپادها دارای مداومت پروازی بسیار بالاتر از نمونه های قبلی هستند، مطلبی که قبلاً توسط  سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه تصریح شده بود.

اهمیت مداوت پروازی بالا در این است که با تعداد کمتری پهپاد می توان مدت بیشتری صحنه عملیات را پوشش داد. با افزایش زمان تحت نظارت بودن منطقه عملیات، آگاهی فرماندهان از تغییرات وضعیت نیروهای خودی و دشمن بهبود یافته و سرعت و صحت تصمیم گیری ها نیز ارتقاء می یابد.

بعلاوه در صورت بهبود برد ارسال داده ها از پهپاد به ایستگاه های سطحی شامل زمینی و دریایی به کمک فناوری های مختلف، پهپادهایی با مداوت پروازی بالا می توانند به بردهای زیادی نیز دست یافته که خود مزیت بسیار مهمی برای کشورمان در زیر نظر گرفتن و کسب اطلاعات از عمق جبهه دشمن و افزایش حریم هشدار زودهنگام از تغییرات نیروهای دشمن بر مبنای تصاویر دریافتی چه برای نیروهای زمینی و چه شناورهای دریایی خواهد بود.

اگرچه برداشت مربوط به مهندسی معکوس پهپادهای امریکایی و اسرائیلی صرفا یک گمانه زنی رسانه ای بر مبنای شواهد و قرائن فوق است، اما به نظر می رسد با توجه به روابط نزدیک و گرم نیروهای مسلح کشورمان با حزب الله لبنان و مردم کشورهای همسایه، در اختیار داشتن چند پهپاد مدرن آمریکایی و صهیونیستی امری عجیب و غیرممکن نبوده و با توجه به قدرت نمایی جنگال نیروهای مسلح ایران در فرود موفق پهپاد آر کیو 170 می توان ساخت موفق نمونه ایرانی پهپادهای مدرن دشمنان ایران را شوکی جدید به آنها دانست.
برچسب ها: سپاه ، پهپاد ، رزمایش